עו"ד יוסי מור

עו"ד יוסי מור

ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך

מהו ייפוי כוח מתמשך ומי זקוק לו?

"ייפוי כוח מתמשך" הוא הסדר משפטי חדש, המאפשר לכל אדם מעל גיל 18, בעודו כשיר משפטית, להחליט על מיופה כוח לעת בו לא יוכל עוד להיות כשיר משפטית ולדאוג לעצמו.

אין זה סוד כי בשנים האחרונות, תוחלת החיים עלתה בצורה ניכרת וכי עלייה זו הגדילה את מחלות גיל הזהב, כגון דמנציה, אלצהיימר ועוד. מחלות אלו, מאופיינות בירידה משמעותית ביכולת הקוגניטיבית של אדם ולמעשה מונעת ממנו בשלב מתקדם בחייו לדאוג לצרכיו באופן עצמאי.

אך מה בנוגע לקבלת החלטות הנוגעות לענייננו האישיים? מי יחליט עבורנו, כאשר אנו לא נהיה במצב המאפשר לנו להחליט?

בדיוק לשם כך יש צורך בעריכת ייפוי כח מתמשך!

כאשר אדם אינו מסוגל לתפקד באופן מלא ו/או תקין, יש צורך כי מישהו (מיופה הכוח) יטפל בענייניו הכלכליים, האישיים או הרפואיים, או כולם יחד, בהסתמך על הוראה מפורשת של האדם שמינה אותו, הקרוי "ממנה".

עד לתיקון החוק, אדם אשר איבד את היכולת לדאוג לעצמו, נדרש במינוי אפוטרופוס אשר מונה על ידי בית המשפט, באמצעות הליך ארוך יחסית. הליך זה עלול היה להיגרר למאבקי כוחות בתוך המשפחה, באשר לבן המשפחה עליו תוטל האחריות למינוי זה.

בייפוי הכוח מתמשך יכול כל אדם לקבוע כיצד ייראו חייו בעתיד, אם יגיע למצב שבו לא יהיה מסוגל לקבל החלטות או לנהל את ענייניו בהיבטים מסוימים, ולמנות אנשים בהתאם לרצונו האישי כמיופיי כוח אשר יפעלו בשמו ועבורו, בתחומים שונים הנוגעים לחייו.

האדם "הממנה" יכול לקבוע מראש באילו עניינים יוכל לקבל את עזרתו של מיופה הכוח, ומה יהיו סמכויותיו.

כמו כן, באפשרות הממנה לשנות את ייפוי הכוח המתמשך בכל עת, על ידי הפקדת ייפוי כוח מתמשך חדש או באמצעות ביטול ייפוי הכוח הקיים.

מי רשאי לבצע ייפוי כוח מתמשך ולמנות מיופה כוח?

"הממנה" אשר בוחר לערוך ייפוי כוח ולמנות מיופה כוח לטובתו, חייב להיות תושב ישראל, שגילו מעל 18, המבין את משמעות ייפוי הכוח המתמשך, מטרותיו ותוצאותיו.

במידה והממנה הוא אדם עם מוגבלות כגון עיוורון, או לקות שמיעה, ניתן לאפשר לו התאמות והנגשה לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

מי יכול להתמנות כמיופה כוח?

מיופה הכוח הוא איש אמון של הממנה. כלומר, הממנה יבחר באדם אשר יוכל לסמוך על שיקול דעתו (בדר"כ בן משפחה), אשר יראה את טובת הממנה לנגד עיניו ויפעל בהתאם להוראות ביחס לעניינים הרפואיים, הכלכליים והאישיים של הממנה.

חשוב להדגיש כי הבחירה באדם אחר אשר יפעל בשם הממנה, צריכה להיעשות מתוך רצון חופשי ולא כדי לרצות מישהו או כדי לא לפגוע בו. מדובר בהחלטה משמעותית אשר תשפיע על חייו של הממנה ולכן מחייבת חשיבה עמוקה.

 בין היתר, חשוב לשקול האם הממנה סומך על מיופה הכוח שהוא יפעל לטובתו והאם הוא יודע ומבין את רצונותיו ובחירותיו של הממנה. האם הוא מתנהל באופן אחראי בענייניו, האם שגרת חייו מאפשרת לו להיות זמין ונגיש למילוי התפקיד וכו'.

מטבע הדברים, על מיופה הכוח להיות בעל יכולת לנהל את ענייניו של הממנה ולכן אדם לא יוכל לשמש כמיופה כוח אם לו עצמו מונה אפוטרופוס או שנכנס לתוקף ייפוי כוח מתמשך שהוא ערך לגבי עצמו.

בענייני רכוש, לא ניתן למנות מיופה כוח שהוכרז על ידי בית המשפט כפושט רגל, כדי למנוע ניגוד עניינים ולהפחית את החשש לניצול לרעה והשפעה בלתי הוגנת. כמו כן, לא יוכל להתמנות כמיופה כוח מי שמספק לממנה שירותים מסוימים תמורת תשלום – ובכלל זה, עורך דין או בעל מקצוע אחר שבפניו נערך ייפוי הכוח, מי שמספק תמורת תשלום מגורים או טיפול רפואי, סוציאלי, סיעודי או שיקומי לממנה (אלא אם הוא קרוב משפחה של הממנה).

עורך דין יוסי מור מוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך

 עורך דין יוסי מור, מוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך על ידי האפוטרופוס הכללי ומשרד המשפטים. עריכת ייפוי הכוח תוכל להתבצע גם בבית הלקוח, במקרים בהם נבצר מהממנה לצאת מביתו.

לאחר עריכת ייפוי הכוח, ידאג עורך הדין להפקידו במשרדי האפוטרופוס הכללי, בכדי שיכנס למאגר ייפויי הכוח לעת הצורך, בהפעלה קלה ומהירה.

אם אתם שוקלים לערוך ייפוי כוח מתמשך, חשוב מאוד להתייעץ לפני כן עם עורך דין בעל הכשרה ומומחיות בתחום, וכן חשוב להקפיד כי מסמך ייפוי הכוח ייערך באופן אשר ישקף באופן מלא ומדויק את רצונותיו וצרכיו של הממנה.

כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי וכל המידע משמש כמידע כללי בלבד. אין בדברים האמורים בכדי להחליף מידע הניתן על ידי עו”ד, ועל הקורא לפנות ולהתייעץ עם עו”ד העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה משפטית כזו או אחרת. כל המסתמך על האמור לעיל בכל דרך שהיא, עושה זאת על אחריותו בלבד, והאחריות בשל הסתמכות על האמור, תחול על המשתמש בלבד.

שתף את המאמר: